10 Malam Terakhir

nabil abas ramadan sujood

19 Ramadan 1441H

Esok malam bermula 10 malam terakhir. Kawan aku ajar, kita sedekah secara online RM1 setiap malam mudah mudahan diberi ganjaran lailatulqadr. Dapat pahala bersamaan sedekah RM1 setiap hari selama 83 tahun. Fuh. Separuh akhir Ramadan ni, rakaat terakhir witir disunatkan baca qunut. Bila solat witir separuh akhir Ramadan ni, aku teringat satu cerita lama.

Dulu dulu, zaman remaja baru nak naik. Ceritanya aku dengan sorang kawan ni solat terawih sama-sama. Berdua. Gilir-gilir jadi imam. Mula dengan dia imam Isya’. Kemudian aku imam 4 rakaat terawih. Kemudian dia lagi 4 rakaat. Lepas habis 8 rakaat, dia toleh tengok aku. Dia kata, ni dah separuh akhir Ramadan. Sunat baca qunut. Kau bawa boleh? Macam aku cakap, zaman darah muda. Ego tinggi.
Aku cakap, boleh je. Dia undur kebelakang beri laluan untuk aku. Aku bangun siap sedia, dia pesan lagi. Kau baca sabbihis dengan qulya tau. Aku tersentak. Sabbihis atau surah Al-A’la, surah ke 87. Aku rasa macam ok lagi nak baca. Tapi surah yang satu lagi tu, qulya atau surah Al-Kaafirun, surah ke 109. Surah ni macam berhantu. Kadang-kadang tak jumpa jalan keluar. Itu yang merisaukan. Aku fikir sekejap. Oh, aku ingat nak baca surah lain. Cuba berhelah. Alaa, tak feel la witir baca surah lain. Banyak cekadak pulak kawan aku sorang ni. Qunut la, surah la. Ok. Aku iya kan juga. Darah muda kan.

Aku cuba ingat balik nota dalam minda. Ayat tricky dia dekat antum, ana, antum. Lepas antum kedua kena keluar, bagi habis. Ok, I can do this. Aku memang multilingual bila berbicara dalam kepala sendiri. Allaahu Akbar. Takbir diangkat. Rakaat pertama berjalan lancar. Sujud kedua, aku ingat balik. Korang, aku, korang. Antum, ana, antum. Allaahu Akbar. Bangun. Aku tarik nafas. Bismillah dalam hati. Qulyaa…Bismillaahirrahmaanirrahiim. Alhamdulillaahi rabbil aalamin.. lepas solat, kawan aku lepuk atas belakang. Loghat nak gi mana sampai lupa baca fatihah.

Siot, perasan pulak dia.p/s: Selamat mengejar malam alqadr kawan-kawan.

Share:

apabila kematian ibu bapa sujood

Apabila kematian ibu bapa…

Adakalanya kita sebagai anak-anak dikelabui dengan perasaan kasih dan sayang, cinta, emosi, lalu kita cuba ber’khidmat’ kepada ibu bapa yang sudah tiada dengan pelbagai cara..

Baca Lagi »