Karakter orang bertaqwa yang diperincikan Surah Ali ‘Imran membawa nilai yang berbeza-beza. Antaranya,
a- Nilai ‘kata kerja.’
Kita akan melihat 1 contoh ayat al-Quran untuk diperbahaskan.
۞وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ (133)
ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي ٱلسَّرَّآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَٱلۡكَٰظِمِينَ ٱلۡغَيۡظَ وَٱلۡعَافِينَ عَنِ ٱلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ (134)
“Dan segeralah kamu kepada keampunan daripada Tuhan kamu, dan Syurga yang seluas segala langit-langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; -133- Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang penahan kemarahannya, serta orang-orang yang pemaaf kesalahan orang lain. Dan Allah mengasihi orang-orang yang berbuat kebaikan -134-” (Ali ‘Imran: 133-134)
Ayat 134 menggariskan 3 akhlak orang bertaqwa iaitu:-
a- Memberikan infaq. Kata kerja (fi‘il mudhari‘) yang digunakan iaitu يُنفِقُونَ, bukannya kata nama iaitu المُنفِقُونَ.
b- Penahan perasaan marah. Kata nama yang digunakan iaitu ٱلۡكَٰظِمِينَ, bukannya kata kerja iaitu يَكْظِمُونَ.
c- Pemberi kemaafan. Kata nama yang digunakan iaitu ٱلۡعَافِينَ, bukannya kata kerja iaitu يَعْفُونَ.
Berkenaan persoalan mengapa ٱلۡكَٰظِمِينَ dieja tanpa huruf alif bukannya ٱلۡكَاظِمِينَ dan mengapa ٱلۡعَافِينَ dieja dengan huruf alif bukannya ٱلۡعَٰفِينَ, saya ada bahaskan di sini https://yup.la/TulisanQuran
Kembali kepada persoalan. Mengapakah kata kerja digunakan untuk amalan menghulurkan infaq, sedangkan untuk menahan rasa marah dan memberi kemaafan, kata nama yang digunakan.
Kaedah yang perlu difahami ialah,
a- Kata kerja fi‘il mudhari‘ menunjukkan sesuatu yang mengalami perubahan.
b- Kata nama (isim fa‘il) menunjukkan sesuatu yang tetap.
Penjelasan: Dalam kes memberikan infaq; infaq merupakan sesuatu yang sentiasa mengalami perubahan. Ketika berduit, kita menghulurkannya lebih sedikit, berbeza ketika kita kekurangan duit.
Juga bergantung pada situasi. Jika adik beradik kita mengalami kesulitan, kita mungkin sanggup menghulurkan lebih banyak meskipun kita sendiri kesempitan.
Berbeza dengan menahan perasaan marah dan memberikan kemaafan. Mahu tidak mahu, kita mesti sentiasa menahan perasaan marah dan sentiasa pemurah dengan kemaafan.
Bukanlah menafikan kemarahan, namun menahan agar tidak keterlaluan.
Wallah a‘lam.
Rujukan: Fi Uslub al-Iltifat, halaman 285.
Saudaramu,
Khair.
Jemput dapatkan karya terbaru menbahaskan kalimah-kalimah al-Quran secara terperinci di https://abbascentre.onpay.my/order/form/bukufaqih1